بسم الله الرحمن الرحیم اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا برحمتک یا ارحم الراحمین
سایتهای مرتبط

 

صفحه اصلي > دانستنیها > چهل گام عرفانی از فضایل صلوات  
چهل گام عرفانی از فضایل صلوات

 

چهل گام عرفانی از فضایل صلوات

 

v    گام اول صلوات ، اطاعت امر خداوند در متن صریح قرآن کریم است .

v    گام دوم صلوات ، تخلّق و تأدّب به اخلاق و آداب و فرهنگ قرآن کریم است .

v    گام سوم صلوات ، موجب تشرّف ، آراستگی و تسلیم به اوصاف دینی است .

v    گام چهارم : صلوات ، موافقت با ذکر جمیع ملائکه الهی است .

v    گام پنجم : صلوات ، تقریر صوت ملائکه بر پیامبر الهی (ص) است .

v    گام ششم : صلوات ، سبب حصول قرب قدسی به برگزیدگان الهی حضرات معصومین (ع) است.

v    گام هفتم : صلوات ، موجب جلب رضا و خوشنودی حق تعالی است .

v    گام هشتم : صلوات ، فراهم کننده قرب دنیوی و اخروی به رسول خداست .

v    گام نهم : صلوات ، باعث هدایت و شفاعت رسول خدا است .

v    گام دهم : صلوات ، جلب توّجه و عنایت ویژه آن حضرت به خویشتن است .

v    گام یازدهم : صلوات ، سبب درک صحیح ملکوت در ملک انسانی است .

v    گام دوازدهم : صلوات ، نقش پذیری صحیفه دل از نورانیت و تجلّی عشق به خداست .

v    گام سیزدهم : صلوات ، موجب همصدایی با انبیاء ، اولیاء و اوصیای الهی است .

v    گام چهاردهم : صلوات ، عامل ثواب و پاداش بی نهایت است .

v    گام پانزدهم :صلوات ، موجب صفای باطن و هم عبادتی قرآنی است .

v    گام شانزدهم : صلوات ، باعث محو گناهان و کفّاره اعمال بد انسان است .

v    گام هفدهم : صلوات ، موجب دستگیری و جذبه محمد(ص)و آل محمد(ع) است

v    گام هیجدهم: صلوات ، فراهم کننده استجابت دعا در پیشگاه خداست .

v    گام نوزدهم : صلوات ، زمینه رستگاری در دنیا و سعادت آفرین در آخرت است .

v    گام بیستم : صلوات، سپری جهت جلوگیری از آتش عذاب جهنم است .

v    گام بیست و یکم : صلوات ، روشنی بخش قبر و قیامت مومن است .

v    گام بیست و دوم : صلوات ، موجب آسان جان دادن و دور کننده فشار قبر است .

v    گام بیست و سوم : صلوات ، موجب خوش برخوردی ملک الموت در حین جان دادن است .

v    گام بیست و چهارم : صلوات ، جواز ورود به بهشت و جنت خداوند است .

v    گام بیست و پنجم : صلوات ، یادآور وفای عهد در روز الست است .

v    گام بیست و ششم : صلوات ، موجب از بین رفتن ریا ، نفاق و شرک است .

v    گام بیست و هفتم : صلوات ، مهرورزی و موّدت بین همه خلایق است .

v    گام بیست و هشتم : صلوات ، سنگین ترین عمل پسندیده در ترازوی عمل برای پاداش آخرت است .

v    گام بیست و نهم: صلوات ، موجب پاکیزگی دل و اخلاص در عمل و تصحیح در زبان است .

v    گام سیم : صلوات ، موجب عافیت و سلامت روح و جسم انسان است .

v    گام سی و یکم : صلوات ، موجب نزول رحمت و الطاف بی کران الهی است .

v    گام سی و دوم : صلوات ، سبب قبولی طاعات و عبادات در پیشگاه خدا است .

v    گام سی و سوم : صلوات ، موجب دوری میکروب غیبت و تهمت از مجالس معنوی است .

v    گام سی و چهارم : صلوات ، آیینه تمام نمای ایمان زبانی ، قلبی و عملی مومن است .

v    گام سی و پنجم : صلوات ، موجب فزونی نعمت و رحمت در معیشت زندگی است .

v    گام سی و ششم : صلوات ، موجب دور شدن انسان از شبهات و اغفالات شیطانی است .

v    گام سی و هفتم : صلوات ، نوری هدایتگر در تردیدها و بن بستهای فکری و عملی انسان است .

v    گام سی و هشتم :صلوات ، همخوانی ذکری است که خدا، ملائک و انسانها با هم مشترکند .

v    گام سی و نهم : صلوات ، تبلور محب و جواز عبور از پل صراط است .

v    گام چهلم : صلوات ، اتّصال به آشیانه محمد و آل محمّد (ع) و نشان از عاقبت بخیری انسان است .

 


 

1

 

 

 


صلوات سنگین ترین عمل در ترازوی اعمال

v    قال ابوعبدالله أ و أبوجعفر(ع)

أثقَلُ ما یُوضَعُ فی المیزانِ یَومَ القیامهِ ، الصَّلاةُ علی مُحمَّدٍ وَ(علی)أهلِ بِیتِه.

حضرت باقر و یا حضرت صادق (ع) می فرمایند :

سنگین ترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل بیت گرامی ایشان (ع) میباشد .

نتیجه گیری

گفتن ذکر صلوات هر چند کم حجم اما اگر با کیفیت و رعایت طبق آنچه در دستورات آمده است انجام گیرد در پیشگاه الهی عظمت فوق العاده و اکسیری  از ارزشها و استجابت و پر بها بودن را به دنبال خواهد داشت که همین امر باعث سنگینی ترازوی اعمال انسان در روز قیامت خواهد شد . پس از این دستور قرآنی و سفارش حضرات معصومین غافل نباشیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 


صلوات باعث خلیل الله شدن حضرت ابراهیم

v    قالَ مَولانا عَلُّی بنُ مُحَمَّدٍ الهادي(ع):

إنّما اتَّخَذَ اللهُ إبراهیمَ خلیلاً لِکَثرَةِ صَلاتِهِ علی محمّدٍ و أهلِ بیِتهِ صلواتُ اللهِ عَلَیهم.

حضرت امام هادی(ع) فرمودند :

خدای متعال حضرت ابراهیم ( عَلَی نَبِیَّنا و آلهِ و (ع)) را دوست و خلیل خود انتخاب کرد ، به خاطر آنکه ایشان بر محمد و اهل بیت گرامیش (ع) بسیار صلوات می فرستاد.

نتیجه گیری

آنچه از حدیث فوق استفاده میشود این است که صلوات ، مایه و اساس نوعی پیوند باطنی انسان با خداست که در این راستا علاوه بر آن در طول این رابطه ی نورانی دوستی با پیامبر و اهل بیت گرامی او نیز به وجود می آید و این فرایند سرآغاز یک ارتباط و دلدادگی به مکتب نورانی اسلام و مکتب اهل بیت اسلام (ع) خواهد شد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 


چه کسی بخیل واقعی است ؟

v    عَنِ الحُسِینِ بنِ عَلِیًّ (ع) عَن جَدَِّه رَسولِ اللهِ صَلَّي اللهُ علیه و آله: البَخِیلُ حَقّاً مَن ذَکِرتُ عندَه فَلَم یُضَلَّ عَلَیَّ

امام حسین (ع) از رسول خدا (ص) نقل کرده اند که پیامبر (ص) فرمودند :

بخیل واقعی کسی است که نام مرا بشنود ولی بر من صلوات نفرستد .

نتیجه گیری

طبق احادیث وارده از پیامبر اسلام(ص) و علی (ع) هر دو پدران امّت اسلام هستند و حداقل تشکری که ما می توانیم به عنوان فرزندان این دو شخصیت آسمانی و پدران معنوی انجام دهیم ، هنگامی است که با شنیدن نام مبارکشان این بزرگواران را با عظمت یاد کرده و آن ها را تکریم نماییم . ثمره و فایده این عمل عبادی نیز مسلماً به خود ما بر میگردد و اگر کسی مانع حتی این مقدار سود معنوی برای خود در سپرده گذاری اخروی شود پس چنین شخصی واقعاً بخیل ، خسیس و جفاکار است که خود را نیز محروم از فیض الهی می نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 


صلوات موجب رفع نفاق میشود

v    قالَ رَسولُ اللهِ (ص)

إرفَعُوا أصواتَکُم بالصَّلاةِ عَلَیَّ ؛ فَإنَّها تَذهَبُ بِالنَّفاقِ

رسول خدا (ص) فرمودند :

با صدای بلند بر من صلوات فرستید ؛ زیرا که نفاق و دورویی را بر طرف می کند .

نتیجه گیری

اعلام صلوات با صدای رسا آزرم منفی و خجالت های بی مورد را از بین می برد و علاوه بر آن حقیقت را روشن می سازد که گوینده صلوات از دوستان و پیروان و عاشقان پیامبر رحمت الهی است و به این وسیله نفاق و دورویی از انسان جدا میشود . پس در واقع صلوات علامت شناسایی مومن از غیر مومن است و تمیز مسلمان از غیر مسلمان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 


بیان فضلیت نوشتن صلوات

v    قالَ رَسُولُ اللهِ(ص)

مَن صَلّی عَلَیَّ فی کتابٍ، لَم تَزَل الملائِکةُ تَستَغفِرُلَه مادامَ اسمِی فی ذلکَ الکتابِ.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند :

کسی که در نوشته ای صلوات بر من را بنویسد ، تا زمانی که نام من در آن نوشته باشد فرشتگان برای او استغفار می کنند.

نتیجه گیری

نوشتن صلوات وجود کتبی آن است که قبل از نوشتن وجود ذهنی آن تحقق می یابد و گفتن آن موجود لفظی را رقم می زند و این موجب می گردد تا ماندگاری آن هر لحظه تداعی این حقیقت را بنماید که وجود مستمر و پاینده ای را در فطرت و خلقت جهت عفو و بخشش برای عاملین به یادگار بگذارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 


جفاکارترین افراد چه کسی است ؟

v    قالَ رَسُولُ اللهِ(ص)

أجفَی النّاسِ رَجلُ ذُکِرتُ بَینَ یَدَیهِ فَلَم یُضَلِّ عَلَیَّ

پیامبر اکرم (ص) فرمودند :

جفاکارترین افراد کسی است که نام من را بشنود و بر من صلوات نفرستد.

نتیجه گیری

نام مبارک پیامبر بشارت آسمانی بر ای اهل زمین است ، محمد (ص) به معنی نور و سلامت و پاکیزگی روح است و صلوات پژواک همان نور است که هر کس بر زبان جاری نماید و زبانش را از ناسپاسی و جفا باز دارد . در حق خود و فطرت خویش گامی سعادت مندانه برداشته است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 


دعا را با صلوات آغاز کنید

v    قالَ الصّادقُ(ع)

إذا دعا أحَدُکُم فَلیَبدَأ بِالصَّلاةِ علی النَّبیِّ (ص) ؛ فإنَّ الصَّلاةَ علیالنَّبیِّ (ص) مَقبُولَهَ وَ لَم یَکُن اللهُ لِیَقبَلَ بَعضَ الدُّعاء وَ یَرُدَّ بَعضاً

حضرت صادق (ع) فرمودند :

هرگاه کسی از شما دست به دعا برداشت ، پس دعایش را با صلوات آغاز نماید؛ زیرا صلوات بر پیامبر (ص) دعای پذیرفته شده است و خدای متعال برتر از آن است که بخشی از دعا را قبول کرده و بخش دیگر از آن را ردّ نماید.

نتیجه گیری

پیش نیاز هر دعا اقرار به توحید ، عدل، نبوت و امامت و ایمان به قیامت است که این شاخصه ها در شاکله ای صلوات به عنوان اهداف اصلی این شعار قرآنی هستند و همچنان نشان اهل ایمان و اهل تقوا می باشند .

از طرفی معلمان هدایت حضرات معصومین (ع) نیز خود دعا را چنین فرمان داده اند که این راهنمایی رمز اجابت دعا و نشان قبولی خواسته هاست .

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 


صلوات موجب رهایی از آتش جهنم

v    قالَ مُولانا الصّادقُ(ع) لِصباحِ بنِ سَیّابِة: ألا أعَلَّمُکَ شَیئاً یَقِی اللهُ بهِ وَجهَکَ مِن حَرَّجَهَنَّمَ ؟ قالَ ، قلتُ : بَلی ، قالَ : قُل بَعدَ الفَجرِ : أللهُمَّ صَلَّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ مائةَ مَرَّهٍ یقَی اللهُ به وَجهَکَ مِن حَرِّجَهَنَّمَ.

حضرت صادق (ع) به صباح بن سیّبه فرمودند :

آیا می خواهی به تو دعایی بیاموزم که خدای متعال به برکت آن ، چهره تو را از حرارت آتش جهنم نگه دارد ؟ صباح گوید : به حضرت عرض کردم : آری . حضرت فرمودند : بعد از سپیده دم صد مرتبه بگو « أللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمِّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ» خداوند (ص) به برکت این ذکر ، تو را از آتش جهنم حفظ خواهد کرد .

نتیجه گیری

کلیه دستورات ائمه معصومین (ع) که طبیب دردهای بی درمان جامعه می باشند برای ما مسلمانان حجت و عمل به آن انشاءالله باعث روسفیدی در قیامت است پس بیاییم تا به قصد رجاء از این دستورات غنی و تکامل یافته و رهگشا در زندگی غافل نمانیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 


نقش اخلاص در صلوات

v    قالَ الصّادقُ(ع)

مَن صَلَّی عَلی النَّبیِّ وَ آلِه مَرَّةً واحِدَةً بِنَیِةٍ وَ إخلاصٍ مِن قَلبِهِ قَضًی اللهُ لَه مائَةَ حاجَةٍ ؛ منها ثلاثون للدُّنیا وَسَبعُونَ للآخِرَةِ

حضرت صادق (ع) فرمودند :

کسی که یک مرتبه با نیّت [ پاک و پسندیده ] و با اخلاص کامل صلوات بر پیامبر و خاندان گرامیشان بفرستد ، خدای متعال یک صد حاجت او را برآورده می کند : سی حاجت از حوائج دنیا ، و هفتاد حاجت از حوائج آخرتش را .

نتیجه گیری

جوهره اخلاص در هر عمل عبادی نقش اساسی و محور اصلی آن عمل است و هر کجا این حقیقت مفقود گردد آن عمل نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت . پس اخلاص در گفتن صلوات را شرط قبولی و موجب صعود آن به آسمان ها و پذیرش دعاها در عرش الهی بدانیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 


خداوند بر گوینده صلوات ، صلوات می فرستد

v    عَن الصّادقُ(ع) عن النَّبیِّ (ص):

مَن صَلَّی عَلَیَّ صَلَّی اللهُ علیهِ وَ مَلائِکتُهُ ، وَمَن شَاءَ فَلیُقِلِّ وَ مَن شَاءَ فَلیُکثِرِ.

حضرت صادق (ع) از رسول گرامی (ص) روایت گرده اند :

هر کس که بر من صلوات فرستد ، خداوند متعال و ملائکه بر او درود و رحمت می فرستند (پس) هر که می خواهد کم ، و هر که می خواهد بسیار صلوات بفرستد.

نتیجه گیری

صلوات خدا بر انسان تفسیر و معنی همان عفو و غفران الهی است که در غفران خداوند علاوه بر بخشش بندگان ، جبران نواقص اعمال بنده را نیز عهده دار می گردد و این حکایت ذره ای از عظمت صلوات است و همه این برکات در تحت اشراف اشعه نورانی صلوات بر محمد و آل محمد (ص) نهفته است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 


صلوات ، دور کننده شیاطین

v    قالَ النَّبیُّ (ص)

إنَّ الشَّطانَ اثنانِ : شَیطانُ الجِنِّ وَ یُبَعَّدُ بلاحُولَ وَ لاقُوَّة إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ ، وَ شِیطانُ الإنسِ وَیُبَعَّدُ بِلصَّلاة عَلیَ النَّبیِّ وَ آلِهِ

رسول خدا (ص) فرمودند :

 شیاطین دو گروه اند : شیاطین جنّی که با ذکر « لاحُولَ وَ لاقُوَّة إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ» رانده  می شوند، و شیاطین انسی که با صلوات بر محمّد آل محمّد[شر و آزارشان] از شخص دور می شود.

نتیجه گیری

همانطور که در مسائل مادی هر موادی دارای خاصیت و اثری جداگانه هستند در مسائل معنوی هم ذکر و دعایی دارای اثرات و نتایج خاص خودش خواهد بود که برای مشکلات ظاهری و باطنی ، مادی و معنوی در احادیث مأثوره از زبان مبارک ائمه (ع) نقل گردیه و مورد تأیید باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 


دعا را با صلوات آغاز کنید

v    عن الصّادقُ(ع):إذا ذُکِرَ النَّبیُّ (ص) فَأکثِرُ والصَّلاة علیهِ ، فَإنَّهُ مَن صَلَّی عَلی النَّبیِّ (ص) صَلاة واحِدَة صَلَّی اللهُ عَلیهِ ألفَ صَلاة فِی أَلفِ صَفٍّ مِن المَلائِکَة ، وَلَم یَبقَ شَی ءُ مِمَّا خَلَقَهُ اللهُ إلاّ صَلَّی عَلی العَبدِ لِصَلاة اللهِ عَلیهِ وَصلاة مَلائِکَتِه ، فَمَن لَم یَرغَب فِی هذا فَهُوَ جاهِلُ مَغرورُ ، قَدبَرِیَ اللهُ مِنهُ وَ رَسولُهُ وَ أهلُ بِیتهِ

حضرت صادق (ع) فرمودند : چون نام پیغمبر برده شود ، بسیار بر او صلوات بفرستید ؛ زیرا که هر که یک مرتبه بر پیامبر صلوات بفرستد خدای متعال هزار مرتبه به همراه هزار گروه از ملائکه بر او درود می فرستد و هیچ مخلوقی از آفریده های الهی باقی نمی ماند مگر آنکه به خاطر صلوات خدا و ملائکه بر آن بنده صلوات می فرستد، [حال] پس اگر کسی در فرستادن صلوات با این فضیلت میل و رغبتی پیدا نکند ، او شخصی نادان و فریب خورده (ی شیطان) بوده ، و خدا و رسول و اهل بیت رسولش از چنین شخصی بیزارند .

نتیجه گیری

جهل ، غفلت ، دنیا پرستی ، مثلث شومی است که همواره ضمن اغفال انسان اعمال عبادی انسان را نیز تحت الشعاع قرار می دهند و کسی که بتواند از ابره تیرۀ این مثلث اغوا کننده خویش را برهاند و هرگز مقهور این مثلث شوم نگردد به تحقیق  انسانی سعادتمند و پیروز در عرصه خدا محوری خواهد بود . تحقیقاً در رمز و راز صلوات الطاف خفیه و جلیّه فروان نهفته که در این سطور مجال نقل آنان نیست .

 

 

 

 

 

13

 

 

 


محفل بدون صلوات ، محفل حسرت و پشیمانی

v    قالَ رَسولُ (ص) :

 ما مِن قومٍ اجتَمَعُوا فی مَجلسٍ فَلَم یَذکُر وا اسمَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لَم یُضَلُّوا عَلَی نَبِیِّهمِ إلاّ کانَ ذلکَ المَجِلسُ حَسرَة وَ وَ بالاًعَلَیهم.

رسول خدا (ص) فرمودند :

هر عدهّ ای که در مکانی جمع شوند و خدا را یاد نکنند و بر پیامبرشان درود و صلوات نفرستند ، آن مجلس مایه حسرت وپشیمانیشان (درقیامت) خواهد شد.

نتیجه گیری

همواره مؤمنین باید با گفتن صلوات فضای اجتماع را معطر و روشن و تزئین نمایند تا در قیامت اعمالشان مایه حسرت و پشیمانی ایشان نگردد و اوقاف آن ها به بطالت و بیهوده گی نگذرد. صد البته که اهل یقین خود را به این سیره ملزم می دانند.

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 


صلوات روز جمعه افضل اعمال

v    عَن مَولانا الصّادقِ(ع) :

مامِن عَمَلٍ أفضَلَ یَومَ الجُمعَة مِن الصَّلاة عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ

امام صادق (ع) فرمودند :

 هیچ عملی در روز جمعه برتر و با فضیلت تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نمی باشد .

نتیجه گیری

همانطور که هر مکان دارای خصوصیات و ویژگی های خاص خودش می باشد ، و هر قسمت از زمین نیز معدنی را در بر دارد و گنج های زیر زمینی در همه قسمت های زمین نهفته نیستند . بلکه بعضی از قطعات زمین در بر دارنده گنج هستند . در زمان هم پس هر وقت از زمان هر در بردارنده امتیازات خاص خودش است که افضل آن زمان در روایات ائمه معصومین (ع) جمعه معرفی شده است و صلوات در این روز بهترین گنج است که نصیب مومن می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 


دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

v    عَن الصّادقِ (ع) :

 مَن قالَ بَعدَ صَلاة الظُّهرِ وَ صَلاة الفَجرِ فی الجُمُعَة وَ غِیرِها أللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم لَم یَمُت حَتّی یُدرِکَ القائمَ المَهدِّی (ع)

امام جعفر صادق (ع) فرمودند :

هر که بعد از نماز صبح و ظهر ( در روز جمعه و در سایر ایّام هفته ) بگوید: « أللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّل فَرَجَهُم» نمی میرد تا آنکه حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک کند.

نتیجه گیری

اقرار زبانی به طبع عمل را نیز به دنبال خواهد آورد و عمل ، عقیده ایشان را استوار می نماید ، پس ذکر صلوات را نباید دست کم گرفت که اقرار به آن موجب پیوند قلبی و تحکیم باور انسانی خواهد بود .

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 


صلوات سبب آمرزش گناهان

v    قالَ رَسولُ اللهِ (ص) :

 مَن صَلَّی عَلَیَّ کُلَّ یُومٍ ثَلاثَ مَرّاتٍ وَ فیِ کُلِّ لَیلَة ثَلاثَ مَرّاتٍ حُبّاً لِی وَشَوقَاً  إلَیَّ کانَ حَقّاً عَلی اللهِ عَزَّوَجَلَّ أن یَغفِرَ لَه ذُنُوبَه تِلکَ اللیلة وَ ذلکَ الیومَ

پیامبر اسلام(ص) فرمودند :

هر که از روی محبت و دوستی نسبت به من ، هر روز سه مرتبه و هر شب سه مرتبه صلوات فرستد ، خداوند برخود لازم نموده است که از گناهان شب و روز او درگذرد.

نتیجه گیری

همه گناهان چه حق الناس و چه حق الله هر دو مذموم و از ارتکاب آن باید به خدا پناه برد ، اما خدای مهربان برای آرامش و بیداری انسان از خواب غفلت ذکر صلوات را پیش شرط عفو و بخشش جهت گذشت از حق خویش قرار داده است که تا توفیق نشود به همین مقدار هم انسان موفق به دریافت این بخشش نخواهد بود و مسلّم این مقدار از حدیث ظهور در دلالت بر بخشش حق الله را دارد

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 


عافیت به برکت صلوات

v    قالَ النَّبیُّ الأعظَمُ (ص) :

 مَن صَلَّی عَلَیَّ مَرَّة فَتَحَ اللهُ عَلیهِ باباً مِن العافِیَة

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) فرمودند :

هر که یک مرتبه بر من صلوات فرستد، حق تعالی دری از سلامتی و عافیت [دین و دنیا] را بر وی بگشاید.

نتیجه گیری

صلوات موجب سلامت تنفس روح و صلابت عقیده است که از کتاب قرآن و سنت الهی این اکسیژن ایمان سرچشمه می گیرد و پیروان آن از این جام معنوی جرعه نوشی می نمایند و حقایقی از باور و اعتقاد مبتنی بر فرهنگ زلال مکتب اهل بیت را تحصیل می نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 


صلوات هنگام بوئیدن گلهای معطر

v    عَن مالِک [بن أعیُن] الجُهَنِی ، ناوَلتُ أباعَبدِالله شِیئاً مِن الرَّیاحِینِ فَأخَذَهُ وَشَمَّهُ وَوَضَعَهُ عَلی عَینَیهِ، ثُمَّ قالَ : مَن تَناوَلَ رَیحانَة فَشَمَّها وَوَضَعَها عَلی عَینَیهِ ثُمَّ قالَ:«ألّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» لَم تَقَع علی الأرضِ حَتّی یُغفرَلَه.

مالک (بن أعین) جُهَنِی می گوید :

 گلی را به حضرت صادق (ع) تقدیم کردم . حضرت آن را گرفته ، بوئیدند و بر دیدگانشان نهادند ، آن گاه فرمودند : هر گاه کسی گلی را بگیرد و آن را ببوید و بر چشمانش بنهد و بگوید : « ألّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» پیش از آن که آن گل را بر زمین قرار گیرد ، گناهانش آمرزیده می شود

نتیجه گیری

ترکیب الفاظ و غالب صلوات را ظاهری است و هم باطنی ؛ که ظاهرش عبارت از گفتار و الفاظ مقدس است  باطنش بوی روح و ریحان معنوی است که اولیای الهی در سیر و سلوک خود از استشمام عطر روح افزای آن هرگز خسته نشدند و چون عطر گل در مثال دنیوی شبیه عطر آن معنای حقیقی صلوات است . در روایت برای تقریب ذهن ما چنین زیبا تشریح گردیده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

19

 

 

 

 


پایان سخن با صلوات

v    قالَ رَسُولُ اللهِ(ص):

مَن کانَ آخِرُ کَلامِهِ الصَّلاة عَلَیَّ وَ عَلی عَلِیٍّ دَخَلَ الجَنَّة.

پیامبر اسلام (ص) فرمودند :

هر کس که پایان گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب (ع) باشد داخل بهشت خواهد شد.

نتیجه گیری

 آخر هر کلام مانند آخر هر عمل نتیجه و ثمرۀ گفتار و کردار خواهند بود همان طور که مهر و امضا اعتبار هر مرقومه مکتوبی است صلوات نیز اعتبار گفتار هر مؤمنی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 


بهترین دعا در خانه خدا

v    قالَ عبدُالسّلامِ بن نُعیم لَمِولانا الصادقِ (ع):

إنّی دَخَلتُ البیتَ وَلَم یَحضُرنی شَی ءُ مِن الدُّعاءِ إلِاّ الصَّلاةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، فقالَ : أما إنَّهُ لَم یَخرُج أحَدُ بِأفضَلَ مِمّا خَرَجتَ به.

عبدالسلام بن نعیم به حضرت صادق(ع) عرض کرد :

به داخل کعبه رفتم و دعایی به خاطرم نیامد جز صلوات بر محمّد و آل محمّد ، حضرت فرمودند: بدان که هیچ کس عملی برتر و با فضیلت تر از عمل تو را انجام نداده است .

نتیجه گیری

آنچه در گفتار بزرگان دین آمده است کمیّت دعا مهم نیست مهم اخلاص و توجه و کیفیت دعا است که در ذکر کوچکی مثل صلوات چنان خورشیدی در آسمان خواهد درخشید.

 

 


 

 

21

 

 

 


استجابت دعا به برکت صلوات

 

v    عَن النَّبیِّ وَ أمیرِالمُومِنینَ وَ الصادقِ (ع):

کُلُّ دُعاءٍ (یُدعیِ اللهُ عَزَّوَجَلِّ بهِ) محُجوبٌ عَن السَّماء حَتیّ یُضَلِّی علی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ

از پیامبر اکرم و حضرت امیر مومنان و امام صادق (ع) نقل شده است :

هر دعایی که خدای متعال با آن خوانده شود ، بالا نمی رود مگر آنکه بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستاده شود.

نتیجه گیری

ذکر صلوات چاشنی حرکت های معنوی و اعمال عبادی و اذکار روایی است که سیره ائمه همواره مومنین را نسبت به آن ترغیب نموده است تا اینکه مومن اثر دعای خود را ببیند و نیز اهمیت و فسلفه برگزیدگان الهی یعنی خاندان عصمت و طهارت (ع) بیش از پیش دانسته شد.

 

 

 

 

 

 

 

223

 

 

 


صلوات در شب و روز جمعه

 

v    عَن مَولانا الصادقِ (ع):

إذا کانَت عَشِیَّةُ الخَمیِسِ وَلیَلةُ الجُمعَةِ نَزَلَت مَلائِکَةٌ مِن السَّماءِ مَعها أقلامُ الذَّهَبَ وَ صُحُفُ الفِضِّةِ ، لا یَکتُبونَ( عَشِیَّةَ الخَمیِسِ وَلیَلَةَ الجُمعَةِ إلی أن تَغیِبَ الشَّمسُ) إلاّ الصَّلاةَ عَلی النَّبِیِّ وَ آلِهِ.

حضرت صادق(ع) فرمودند:

از شامگاه پنج شنبه و شب جمعه ، فرشتگانی با قلم هایی از طلا و لوح هایی از نقره ، از آسمان سمت زمین می آیند و تا غروب روز جمعه ثواب هیچ عملی را نمی نویسند به جز صلوات بر محمد و آل محمد(ع)

نتیجه گیری

همانطور که در کتب تفاسیر وارده شده است حضرت یعقوب (ع) در پاسخ به درخواست فرزندانش جهت استغفار پدر برای بخشش گناهان ایشان از درگاه الهی در پاسخ حضرت یعقوب (ع) به آن ها فرمود بگذارید آینده « وقت مناسب» بیاید تا برای شما دعا کنم تا خدا توبه شما را بپذیرد ؛ که مفسرین می گویند در این کلام حضرت یعقوب (ع) آینده به صبح یا جمعه تعبیر گردیده است .

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ                                 از یمن دعای شب و ورد سحری بود

بیایید این اوقات طلایی را مغتنم بشماریم و از این زمان و لحظه معنوی بهره ببریم .

 

 

23

 

 

 


صلوات زینب دعا

 

v    عَن الصّادقِ (ع)عَن النَّبیِّ (ص)

إجعَلوُنی فِی أوّلِ الدُّعاءِ وَ فِی آخِرِةِ وَ فِی وَسَطِهِ

حضرت صادق (ع) از رسول خدا (ص)روایت کرده اند:

مرا در ابتداء و آخر و در میان دعاهایتان یاد کنید و بر من صلوات بفرستید.

نتیجه گیری

ایمان و عمل به دستور پیامبر مهر و رحمت ، خود علامت عشق و علاقه دلسپردگان و ایمان آوردندگان به محمد (ص) آخرین پیامبر الهی است که هم اکنون همه با هم به این ندای آسمانی لبیک گفته و فریاد می کشیم« اَللّمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحمَّد وَ عَجِّل فَرجَهُم»

 

 

 

 

 

 

 

 

24

 

 

 


بشارت جبریل به رسول خدا(ص)

 

v    قالَ رَسولُ اللهِ (ص) بَعدَ أن سَجَدَ سَجدَة طَویلة:

لَقِینیِ جِیزئیلَ فَیَشَّرَنِی ، قَالَ : إنَّ اللهَ عَزَّوَجَّلَ یَقُولُ : مَن صَلَّی عَلَیکَ صَلَّیتُ عَلَیِه وَمَن سَلَّمَ عَلَیکَ سَلَّمتُ عَلَیهِ ،فَسَجَدتُ لِذلِکَ

از پیامبر اکرم (ص) پس از سجده ای طولانی فرمودند :

جبرئیل مرا ملاقات کرد و بشارتم داد که حق تعالی فرموده است : هر که بر تو صلوات فرستد من بر او صلوات می فرستم ، و هر که بر تو سلام کند من بر او سلام  می کنم ؛ و من به خاطر این موهبت الهی سجده کردم .

نتیجه گیری

بی شک یکی از اسرار سجده تشکر عملی از خداست و صلوات بر پیامبر (ص) نیز اقرار به بندگی و تسلیم اوامر الهی است ؛ هرگز از این دو عمل غافل مباشیم چرا که شیطان از هر دو عمل بیزار است و بدانیم صلوات فرستادن خدا بر بندگان یعنی بخشش و غفران و قبول توبه از ایشان تفسیر شده و سلام خدا بر بنده یعنی جواز ورود به جنت و اجازه حضور در زمره بندگی .

 

 

 

 

25

 

 

 


سه فائده برای صلوات

 

v    عَن النَّبیِّ (ص):

صَلاتُکُم عَلَیَّ مُجَوِّزَة لِدُعاءِکُم ، وَمَرضاة لِرَبِّکُم ، وَ زَکاتٌ لأعمالکم (لِأبدانِکُم).

پیامبر خدا (ص) فرمودند :

صلوات شما سبب استجابت دعا ، رضایت و خشنودی پروردگار و پاکیزگی اعمالتان می شود .

نتیجه گیری

عصاره و خلاصه ی هر عمل شایسته انسانی نشان از این مراحل سه گانه را دارا است که پیامبر خدا نیز وعدۀ اجرای آن را در تأثیر صلوات معرفی فرموده است .پس الحق باید سجده شکر به جا آورد و آن صاحبدلانی که زبان نیکویشان مدام بر ذکر صلوات مشغول است و با این عمل حسنه پاکی و طهارت روح و پاکی عمل و رضایت خدا و در آخر استجابت خواسته خویش از خدا را به دست می آورند .


 

26

 

 

 


روشنائی قبر، صراط و بهشت به برکت صلوات

 

v    قالَ النَّبیِّ (ص):

أکثِرُ والصَّلاة عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاة عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ ، وَ نورٌعَلَی الصِّراطِ وَنورٌ فِی الجَنَّة.

پیامبر خدا (ص) فرمودند :

بر من بسیار صلوات فرستید ؛ زیرا صلوات بر من نوری است در قبر ، و نوری است بر صراط ، و نوری است در بهشت .

نتیجه گیری

اعتماد به فرمایشات و گفته نورانی ائمه ی معصومین اطمینان برانگیز و هم حقیقتی را رغم می زند و همواره این اطمینان و وثوق به کلام معصومین مایه آرامش و آسایش برای انسان ها را به دنبال داشته است و علاوه بر این پیروان مکتب را از تشویش خاطر و افکار جاهلانه برحذر داشته و حفظ نموده است . پس با اعتقاد به گفته این عزیزان الهی یعنی ذوات مقدس معصومین بهشت و صراط و قبر، خانه فردای خویش را نورانی نماییم و از فرصت چند روز حیات دنیوی بهره اخروی برگیریم .

 

 

 


 

 

27

 

 


بهترین عمل در روز جمعه

 

v    سَألَ حَمّادُ بنُ عیسی عَن أبی عبداِللهِ عَن أفضَلِ الأعمالِ یَومَ الجُمعَة ، قالَ (ع):

الصَّلاة  علی مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ مائة مَرَّة بَعدَ العَصرِ وَمازِدتَ فَهُو أفضَل.

حماد بن عیسی از حضرت صادق(ع) نسبت به بهترین عمل در روز جمعه پرسید؟ حضرت فرمودند:

فرستادن یک صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد بعد از عصر ، و هر چه بیشتر صلوات بفرستی فضلیت آن بیشتر می گردد.

نتیجه گیری

اذکار و اوراد وارده گاهی بدون عدد معین و از باب اُذکرو الله ذکراً کثیرا در آموزه های دینی به ما رسیده است و گاهی ذکر و دستور معدود به عدد و نیز ما برای حصول نتیجه ملزم به رعایت عدد آن هستیم که از معصوم رسیده است مثلاً گفتن ذکر به تعداد یک صدمرتبه در بعضی از فرازهای ادعیه و زیارات مثل سلام ها و لعن های وارده در زیارت عاشورا شاهد این حقیقت است که تحقیقاً راز نهفتته در آن پیشگاه معصوم و اولیای الهی معلوم و مشخص است .

 

 

 

 

 

28

 

 

 


ذکر فرشتگان حامل عرش

 

v    بَعدَ أن لمَ تَقدِر الملائِکَة لِحَملِ العَرشِ ، قالَ اللهُ تعالی لَهم :

أُعَلِّمُکُم کَلِماتٍ تَقُولونَها یَخِفُّ بِها عَلَیکُم ، قالوُا: وَ ماهِی یا ربّنا؟ قالَ: تَقُولُونَ : " بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَ لاحولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ باللهِ العَلِیِّ العَظِیمِ وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطیِّبینَ " فَقالوها فَحَمَلُوهُ.

آنگاه که ملائکه درحمل عرش الهی عاجز ماندند . خدای متعال به آنان فرمود: دعا و ذکری به شما می آموزم که به برکت آن بتوانید عرش را حمل کنید . ملائکه پرسیدند : آن چه ذکری است ؟ خطاب رسید که بگویید:" بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَ لاحولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ باللهِ العَلِیِّ العَظِیمِ وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطیِّبینَ "آن گاه توانستند عرش را حمل کردند.

نتیجه گیری

اذکار چه لفظی و چه عملی ، چه معدود به عدد و چه غیر معدود به عدد دارای اثرات سازنده و برکات آسمانی است که در زندگی اولیای خدا نقش سازنده ای داشته است آری ذکر خدا ناب ترین سخنی است که سالک الی الله جهت رسیدن به معشوق زبان خویش جاری می کند و از گفتن ذکر قّوت روح و رشد معنوی و کسب نورانیّت می نماید. خصوصاً اگر ذکر از مشرب قرآنی و مسلک اهل بیت (ع) نشأت گرفته باشد ذکری است کارساز که نباید در اهتمام به آن فرصت را از دست بدهیم.

 

 

 

29

 

 

 


درود هفتاد هزار فرشته بر گوینده صلوات

 

v    قالَ رَسُولُ اللهِ (ص):

جائَنِی جِبرئیِلُ وَ قالَ : إنَّه لا یُضَلِّی عَلَیکَ أحدٌ إلاّ وَ یُضَلَّی عَلیهِ سَبعُونَ ألفَ مَلَکٍ وَ مَن صَلََّی عَلیهِ سَبعُونَ ألفَ مَلَکٍ، کانَ مِن أهلِ الجَنَّة.

پیامبر خدا (ص) فرمودند :

جبرئیل نزد من آمد و عرض کرد : کسی نیست که بر شما صلوات بفرستد مگر آنکه هفتاد هزار فرشته بر او صلوات می فرستند ، و هر که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات فرستد از اهل بهشت خواهد بود .

نتیجه گیری

اسرار و رموز نهفته در ذکر صلوات بیش از توان قلم و فهم و درک ماست و تحقیقاً عظمت آن در محدوده مقیاس تصور ما نمی گنجد اما آنچه مسلم است صلواتی دارای چنین نتیجه و برکاتی خواهد بود که شرایط اخلاص و هنر بندگی در آن مشهود باشد و قبل از هر چیز تن و روح شایستگی طهارت افزای این زلال معرفت را درک نماید تا استحقاق و درود رحمت فرشتگان را کسب نماید

 

 

 

 

 

30

 

 

 


نزدیکترین فرد به پیامبر در رستاخیز

 

v    قالَ رَسُولُ اللهِ (ص):

أولَی النّاسِ بِی یَومَ القِیامَة أکثَرُ هَم عَلَیَّ صَلاة ( فِی دارِ الدُّنیا)

پیامبر خدا (ص) فرمودند :

نزدیک ترین شما به من در روز قیامت ، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

نتیجه گیری

صلوات ترجمه اندیشه و عقیده هر انسانی است که او را می خواند و فریادگر باطن و نشان از هویدای اوست که مراحلی را طی کرده و چون خروش آب از دل زمین بر روی زبان جاری می شود و این گفتار همراه با عمل برای اهل ایمان باعث می شود که سنخیت و همنشینی با پیامبر در آخرت ارزانی ایشان گردد و الحق قرب به رسول خدا بالاترین امتیاز برای اهل بهشت می باشد.

 

 

 

 

 

 

31

 

 

 


ثواب صلوات قابل شمارش نیست

 

v    فِی لَیلَة المِعراجِ بَعدَ أن رَأی النَّییُّ مَلَکاً یُحاسِبُ عَدَدَ قَطَراتِ المَطَرِ ، قالَ المَلَکُ لَه (ص): یا رَسُولَ اللهِ ، حِسابٌ لا أقدِرُ عَلیهِ بِما عِندی مِن الحِفظِ وَ التَّذَکُّرِ وَالأ یدِی وَ الأصابِعِ ، فقالَ : أیُّ حِسابٍ هُو؟فَقالَ : قُومٌ مِن أُمَّتِکَ یَحضُرُونَ مَجمَعاً فَیُذکَرُ اسمُکَ عِندَهُم فَیُصَلُّونَ عَلَیکَّ ، فأنا لا أقدِرُ عَلی حَصرِ ثَوابِهِم.

در شب معراج ، پیامبر(ص) فرشته ای را دیدند که مقدار قطرات باران را محاسبه می کرد ، آن فرشته عرض کرد : ای رسول خدا ، حساب و شمارشی است که من تمام توان خود ، نمی توانم آن را شمارش کنم .

پیامبر (ص)فرمودند : آن چه حسابی است ؟ فرشته گفت : هرگاه گروهی از امت شما در جایی جمع شوند و پس از شنیدن نامتان بر شما صلوات فرستند ، من از محاسبه ثواب آنان عاجزم .

نتیجه گیری

طبق اسناد روایی زمزمه صلوات دسته جمعی برکات  و آثار مضاعف داشته و نیز به ثواب و اجابت نسبت به صلوات انفرادی نزدیک تر است ، که باید در کمال صلوات فرستادن صدای پژواک دلنشین بال ملائکه الله همراه با هم خوانی صلوات مومنین و اهل زمین و با فریاد آسمان نشیان همه و همه یکی شود . و همواره از فضای جغرافیایی مسلمین و مومنین فاصله نگیرد .

 

 

32

 

 

 


صلوات سبب یادآوری

 

v    عَن مَولانا الحَسنِ بنِ عَلیٍّ(ع):

إنِّ الرَّجُلِ فِی حُقِّ و عَلی الحُقَّ طَبَقٌ ، فَإن صَلَّی الرَّجُلُ عِندَ ذلک عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ محمَّدٍ صَلاة تامَّة اِنکَشَفَ ذلک الطَّبَقُ عَن ذلِکَ الحُقِّ فَأضاءَ القَلبُ وَ ذَکَرَ الرَّجُلُ ماکانَ نَسِیَ ، وَ إن هُوَ لَم یُضَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وَ آلِ محمَّدٍ أونَقَصَ مِن الصَّلاة عَلَیهمِ إنطَبَقَ ذلکَ الطَّبَقُ عَلَی ذللکَ الحُقِّ فأظلَمَ القَلبُ وَ نَسِیَ ماکانَ ذَکَرَهُ.

حضرت مجتبی (ع) فرمودند :

قلب انسان درون حفره و ظرفی است و بر روی آن پرده و سرپوشی می باشد ، هرگاه که شخصی بر محمد و آل محمد صلوات تام و کاملی فرستد . آن پرده کنار رفته و قلب وی روشن میگردد و شخص آن چه را که فراموش کرده است را به خاطر می آورد . اما اگر وی صلوات نفرستد و یا صلوات ناقص بفرستد ، آن سرپوش بر روی قلبش باقی مانده و قلب وی تاریک می ماند و آن چیزی را که در خاطر داشته است را فراموش می کند .

نتیجه گیری

همانطور که آهن زنگ زده میشود و سپس با صیقل جلا می یابد و یا آینه غبار گرفته با دستمال پاک و شفاف می گردد قلب انسان هم با صلوات نور و حیات معنوی می یابد و از جرعه چشمه ناب هستی شستشو و پاکیزه وسیراب می گردد. صلوات تمام و کامل که به تأیید امام معصوم (ع) صلوات همراه با عجل فرجهم است دارای چنین ویژگی و خاصیتی می باشد که قدرت تمیز و تشخیص و یادآوری محفوظات و استمرار معلومات و در آخر حیات نیز بهترین دانسته و معرفت انسان دینی شهادت بر توحید و بر پیامبر (ص) و امامت علی و فرزندانش (ع) را یادآور می شود .

33

 

 

 


فضلیت صلوات از زبان دو بهشتی

 

v     عَنَ ابنِ عَبَّاسٍ ، قَالَ النَّبِیُّ(ص):

رَأیتُ البارحَة عَمِّی حَمزَةَ بنَ عَبدِ المُطلِبِ وَ أخِی جَعفَرَ بنَ أبِی طالِبٍ وَ بَینَ أَیدِیهِما طَبَقٌ مِن نَبِقٍ فَأکلَاسَاعَةً فَتَحَوَّلَ النَّبِقُ عِنَباً ، فَاَکَلَا سَاعَهً فَتَحَوَّلَ العِنَبُ لَهُمَا رُطَباً ، فأکلا سَاَعَةً فَدَنَوتُ مِنهُمَا وَ قُلتُ : بِأَبِی أَنتُمَا ، أیَّ الأَعمَالِ وَجَدتُما أَفضَلَ ؟قَالَا: فَدَینَاکَ بِالآبَاءِ وَ الأُمَّهَاتِ، وَجَدنَاأَفضَلَ الأَعمَالِ الصَّلَاةَ عَلَیکَ ، وَسَقیَ المَاء ، وَحُبَّ عَلِیِّ بنِ أَبِی طَالِبٍ(ع)

ابن عباس از پیامبر اکرم (ص) نقل میکند که پیامبر بعد از نماز صبح به اصحابشان  فرمودند :

شب گذشته عمویم حمزه و برادرم جعفر بن ابی طالب را در خواب دیدم . نزد آنان طبقی بود از میوه درخت سدر . پس از آنکه مدتی از آن خوردند ، آن میوه تبدیل به انگور شد . مقداری دیگر از آن خوردند و آن انگور تبدیل به رطب (خرمای تازه ) شد . پس از آنکه  مقداری از آن خوردند ، نزدیک آنها رفتم و گفتم : فدای شما ، چه عملی را بهتر از بقیه اعمال یافتید؟ گفتند : پدر و مادرمان فدای تو باشد ، ما بهترین عمل را صلوات بر تو ، نوشاندن آب به دیگران و دوستی علی بن ابی طالب (ع) یافتیم

نتیجه گیری

صلوات از اذکار قرآنی و دارای معانی عرفانی ونیز ادراک ناب باطنی است که عطش باطن انسان یعنی حب علی (ع) و عطش ظاهری انسان یعنی نیل به معارف را در سرلوحه خواسته انسان مومن قرار می دهد از آنجا که آب اساس حیات زندگی است و همانطور که شخصی عطشان با جرعه ای از آب سیراب می گردد و دوباره نشاط و حیاط می یابد . پس جرعه نوشی از صلوات نیز این سه عمل الف : حیات معنوی و طیبه ب: حیات دنیوی و زندگی  ج: حیات اخروی و جاودانگی را تأمین می سازد .

 

34

 

 

 


صلوات بر پیامبران

 

v    عَن مُعاوِیَة بنِ عَمّارِ قالَ : ذَکَرتُ عِندَأبِی عَبِداللهِ الصَّادقِ بَعضَ الأنبیاء فَصَلَّیتُ عَلیهِ ، فَقالَ

أذا ذُکِرَ أحدٌ مِن الأنبیاء فَابدَأ بِالصَّلاة عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ثُمَّ عَلیِهِ ( صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ عَلی جَمِیعِ الأنبیاء)

معاویه بن عمار گوید : نزد حضرت صادق (ع) نام یکی از پیامبران را بردم و برآن پیامبر صلوات فرستادم ، آن گاه حضرت صادق(ع) به من فرمودند: هر گاه نام یکی از پیامبران به میان آمد ابتداء بر پیامبر خاتم و سپس بر آن پیامبر دورد فرست ( صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ عَلی جَمِیعِ الأنبیاء)

نتیجه گیری

از آنجا که کلام نورانی امامان معصوم برگرفته از قرآن است و این حقیقت با صراحت در قرآن تأکید شده است : لا نُفَرِّقُ بَینَ أحَدٍ مِن رُسُلِهِ ؛ « ما میان هیچ یک از پیامبران فرق نمی گذاریم » پس ما باید همه انبیاء آسمانی را به عنوان مشعل داران توحید مورد احترام قرار دهیم و چون محمد(ص) خاتم انبیاء با همان تأیید و صراحت قرآنی دارای خلق عظیم و هم اشرف انبیاء است که خداوند می فرماید: وَ إِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ « و یقیناً تو ( ای پیامبر) بر بلندای سجایای اخلاق عظیمی قرار دارای » با صلواتی که به نام مبارک او تصریح شده یاد کنیم چرا که همه انبیاء ظرفیت سازی نموده اند تا جامعه قابلیت درک محمد (ص) آخرین سفیر الهی را به دست آورد.

 

 

35

 

 

 


گریه صلوات نوزادان

 

v    قالَ رَسُولُ اللهِ (ص):

لا تَضرِبُوا أطفالَکُم علی بُکائِهِم ؛ فَإنَّ بُکاءَهُم أربعةَ أشهُرٍ شهادة أن لاإله إلاّاللهَ ، و أربعةَ أشهُرٍ الصَّلاةُ عَلَی النَّبیِّ و آلهِ ، و أربعةَ أشهرٍ الدُّعاءُ لِوالدِیهِ .

نوزادانتان را به خاطر گریه هایشان نزنید؛ زیرا گریه آنان در چهار ماه اول شهادت به یگانگی خدا متعال ، در چهار ماه بعد صلوات بر پیامبر و خاندان گرامی آن حضرت ، و در چهار ماه دیگر دعا برای پدر و مادرشان می باشد .

نتیجه گیری

باید بپذیریم که در این عالم مادی ، عوالمی دیگر است که ما جز از شناخت ظواهر آن بیشتر نمی دانیم . صلوات نیز از همان حقایقی است که ما فقط به ظاهر کلمات آن آشنا هستیم و هرگز باطن آن را نشناخته و قادر به ادراک آن نیستیم . فهم ما در شناخت معانی باطنی و عرفانی اذکار مانند حرکت مورچه گان بر روی سیم تلفن می باشد که مورچه هرگز در تصورش نمی گنجد به وسیله این سیم تلفن که الان محلی برای بالانس اوست دو گوینده با هم در حال مکالمه هستند و از طریق همین سیم تلفن سخنانی رد وبدل می گردد . پس حق این است که بگوییم ما معنای کامل صلوات را نمی دانیم جز آن مقدار که در بیان ائمه معصومین برای ما تبیین شده است نسبت به حقایق کلی آن بیگانه ایم .

 

 

 

36

 

 

 


برآورده شدن حاجات

 

v    قالَ رَسُولُ اللهِ (ص):

مَن قالَ ثَلاثَ مَرّاتٍ : « أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» قَضَی اللهُ حاجَتَه

پیامبرگرامی اسلام (ص) فرمودند :

هر کسی که سه مرتبه بگوید « أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» خدای متعال حاجت او را برآورده می کند.

نتیجه گیری

عدد سه در لسان اهل لغت به معنی جمع و کلی یاد شده است و در ادعیه نیز کثرت ، داوم و استمرار را معنی می دهد . طبق دستور فوق چه خوب است با فرستادن سه صلوات درخواست حاجت از خدا نماییم که امید است به عظمت اهل بیت عصمت و طهارت خداوند باب اجابت را بر گوینده و شما خواننده گرامی بگشاید.

 

 

 

 

 

 

37

 

 

 


صلوات بین نماز ظهر و عصر

 

v    عن الصادق (ع):

الصَّلاة علی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ فِیما بَینَ الظُّهرِ وَ العَصرِ تَعدِلُ سَبعیِنَ رَکعَة (حِجَّة)

حضرت صادق (ع) فرمودند :

فرستادن صلوات بین نماز ظهر و عصر برابر است با هفتاد رکعت نماز مستحبی (ویا هفتاد حج)

نتیجه گیری

همه اعصار و اوقات و زمان ها گرانمایه هستند و به همه آنها یوم الله اطلاق میگردد . باید بدانیم هر یک از این اوقات شریف برای خود دارای ویژگی و شرایط خاص می باشند . همان گونه که خداوند به فلق و شفق و یا به عصر در قرآن قسم یاد میکند پس معلوم میشود بین زمان های متعدد و اوقاف مختلف تفاوت هایی وجود دارد و باید بدانیم در بعضی از اوقات مهم گروه گروه ملائکه الهی از آسمان به زمین درآمد و شد هستند که افضل آن اوقاف ، بین نماز ظهر و نماز عصر می باشد پس بیاییم برای غرس کردن و نشاء نمودن گل بوته صلوات از این اوقاف بهره مند گردیم.

 

 

 

 

 

38

 

 

 


فضیلت صلوات در ماه مبارک رمضان

 

v    قالَ رَسُولُ اللهِ (ص)فی فضیلةشهر رمضانَ:

مَن أکثَرَ فِیهِ مِن الصَّلاةِ عَلَیَّ ثَقَّلَ اللهُ مِیزانَهُ یَومَ تَخِفُّ المَوازینَ

پیامبر اکرم (ص) در فضیلت ماه مبارک رمضان فرمودند : هر کس که در این ماه بر من زیاد صلوات فرستد ، خدای متعال کفه حسنات او را سنگین می کند در آن روزی که کفه حسنات همه سبک و خالی باشد

نتیجه گیری

ماه رمضان با شرافت ترین ماه ها، بهار قرآن و شهر الله است . ماه میهمانی است ماه تربیت و معنویت است . ماهی است که اهل بیت برای این ماه مقررات و آیین چگونه بهره جستن را با ادعیه ماثوره یادآور شده اند . صلوات که عصاره همه ادعیه است و شعار استاندارد قرآنی است در این ماه مورد تاکید بوده و در آن حسناتی نهفته است .

 

 

 

 

 

 

39

 

 

 


صلوات معادل سه ذکر

 

v    عن أبی الحسن الرضا(ع)

الصَّلاة علی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ تَعدِلُ عِندَاللهِ عَزَّوَجَلَّ التَّسبیَحِ وَ التَّهلِیلَ وَ التَّکبِیرَ.

حضرت رضا (ع) فرمودند :

صلوات بر محمد و آل محمد (ص) نزد خدای عزوجل برابر است با تسبیح (ذکر سُبحانَ اللهِ) و تهلیل ( ذکر لا إلهَ إلاّ اللهُ ) و تکبیر ( ذکر اللهُ أکبرُ)

نتیجه گیری

صلوات پرچمی است که هنگام فرستادن برافراشته می گردد . و این مفهوم ارزشی و تاکید قرآنی دیگر ارزش های معنوی را با خود همراه می سازد . هر کجا که صلوات است آن جا خیمه توحید و محل تسبیح الهی و یادی از جلالت و عظمت خداوندی است . پس از این نشان اهل ایمان و شعار اهل تقوا برای دریافت مدال بندگی غافل نمانیم.

 

 

 

 

 

 

40

 

 

 


صلوات بر حضرت زهراء (س)

 

v    عن مولاتِنا فاطِمَة الزهراءِ (ع) قالت : قالَ لِی رَسُولُ اللهِ (ص) یا فاطِمَة ، مَن صَلَّی عَلَیکِ غَفَرَاللهُ لَه وَ ألحَقَهُ بِی حَیثُ کُنتُ مِن الجَنَّة.

از حضرت فاطمه زهرا (ع) روایت شده است که فرمودند پدرم رسول خدا(ص) به من فرمودند  :

ای فاطمه ، هر که بر تو صلوات فرستد خداوند او را می بخشد و در هر جایی از بهشت که من باشم او را به من ملحق خواهد کرد .

نتیجه گیری

این گفتار سرشار از امید پیامبر نویدی برای دوستداران خاتون دو سرا ام ابیها فاطمه زهرا (ع) است که به حق اسوه و الگوی اهل عالم است پس بیاید همه با هم ذکر شریف صلوات فاطمیه (ع) را بخوانیم .اللّهم صلّ علی فاطمه وَ اَبیها وَبَعلها وَ بَنیها وَ سِرِّ المُستَودَعَ فیها بِعَدَد ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک.


 

حکایت زنبور در عظمت صلوات و شیرینی عسل

روزی رسول خدا(ص) در نخلستانی نشسته بودند و حضرت علی (ع) نیز درخدمت ایشان حضور داشتند ناگاه زنبور عسلی نزد آن حضرت آمد و شروع به چرخش دور پیامبر اکرم (ص) نمود ، در این حال حضرت رسول به مولای متقیان فرمودند : یا علی این زنبور قصد دارد ما را ضیافت دهد و می گوید که مقداری عسل در فلان محل قرار داده ام امیرالمومنین علی (ع) را بفرستید تا آن را بیاورد.

لذا حضرت علی (ع) رفتند و آن عسل را یافته و در مجلس حاضر نمودند . رسول خدا از زنبور پرسیدند :« غذا شما که شکوفه تلخ است به چه سبب آن شکوفه به عسل شیرین مبدل میشود؟»

زنبور عرض کرد: یا رسول الله این شیرینی از برکت وجود شماست . چون هر وقت که مقداری شکوفه بر می داریم بلافاصله الهامی میشود که سه نوبت بر شما صلوات بفرستیم و از برکت فرستادن صلوات ، شکوفه تلخ به عسل شیرین مبدل میشود .

یک روز که پیغمبر در گرمی تابستان

                                                                        همراه علی می رفت در سایه نخلستان

دیدند که زنبوری از لانه خود زد پر

                                                                        آهسته فرود آمد بر دامن پیغمبر

بوسید عبایش را دور قدمش پر زد

                                                                        برخاک کف پایش صد بوسه دیگر زد

پیغمبر از او پرسید آهسته بگو جانم

                                                                        طعم عسلت از چیست هرچند که می دانم

زنبور جوابش داد تا نام تو را گویم

                                                                        گل میکند از نامت صد غنچه به کندویم

تا یاد تو را هر شب چون گل به بغل دارم

                                                                        هر صبح که برخیزم در سینه عسل دارم

از قند و شکر بهتر ، خوش تر ز نبات است این

                                                                        طعم عسل از من نیست طعم صلوات است این

 

جمعه ٠١ بهمن ١٣٩٥
منو اصلی
اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1774
 بازدید امروز : 16
 کل بازدید : 29002
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0.4630

زاهدان -میدان دکتر حسابی - پردیس دانشگاه علوم پزشکی 
مدیریت بازرسی،ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
کد پستی : 43463-98167